سخنرانی رئیس دانشگاه شهید بهشتی در «پنجمین اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر جمهوری اسلامی ایران و روسیه فدراتیو»

پنجمین اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر جمهوری اسلامی ایران و روسیه فدراتیو، روز سه شنبه 17 تیر 1399 برابر با 7 جولای 2020 با حضور وزرای علوم، سفرا و روسای دانشگاه‌های برتر دو کشور به میزبانی روسیه به صورت مجازی برگزار گردید و دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی به ایراد سخنرانی پرداخت. ایشان ضمن سپاسگزاری از پروفسور سادوونیچی، رئیس دانشگاه دولتی مسکو و همچنین دکتر نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران به عنوان دبیران این اجلاس، جهت برگزاری این نشست، به بیان رئوس همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با کشور روسیه پرداخت.
دکتر نصیری در ابتدا با اشاره به مسئولیت دانشگاه شهید بهشتی به عنوان «مرجع ملی همکاری‌های علمی بین‌المللی با کشور روسیه»، با اعلام عضویت 51 دانشگاه و پژوهشگاه ایرانی در این کارگروه، به برگزاری پنج نشست این کارگروه (که آخرین نشست به تاریخ 27/3/99 به صورت مجازی برگزار شد) تا کنون اشاره نمود.
در ادامه، وی به تشکیل «شورای سیاستگذاری بین‌الملل» در خصوص کشور روسیه در دانشگاه شهید بهشتی، با حضور رایزنان فعلی، سابق و اسبق ج. ا. ایران در روسیه، معاون مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت عتف، مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان، نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس پژوهشگاه هوافضا، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر همکاران پیشکسوت در این حوزه اشاره و بیان داشت، چشم‌اندازهای خوبی در این اتاق فکر برای همکاری‌های آینده با مراکز آموزشی و پژوهشی روسیه در حال ترسیم است.


دکتر نصیری قیداری با برشمردن تعداد نشست‌های تخصصی برگزار شده در حوزه ارتباطات علمی با کشور روسیه در 5 ماه گذشته گفت، خودِ این موضوع نشان دهنده علاقه دانشگاه شهید بهشتی به توسعه روابط با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های روسیه است.
وی همچنین به انعقاد 11 تفاهم‌نامه مشترک همکاری از سال 1394 تاکنون، برگزاری 9 نشست علمی مشترک، 15 بازدید هیات‌های دانشگاهی طرفین از مراکز آموزشی و تحقیقاتی دو کشور، 7 پروژه تحقیقاتی مشترک، حضور 14 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در کنفرانس‌های معتبر برگزار شده در کشور روسیه و همچنین شرکت 15 نفر از اساتید روسی در کنفرانس‌های برگزار شده در دانشگاه شهید بهشتی، و برخی آمار دیگر مربوط به همکاری‌های دوجانبه اشاره نمود.
دکتر نصیری در ادامه اعلام نمود که اخیراً فضای جدیدی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی به مرکز لومونوسف-رازی اختصاص یافته است و در همین راستا این دانشگاه علاقه‌مند به تقویت فعالیت‌های مرکز فوق از نظر زیرساخت‌ها و همچنین تدوین برنامه‌های راهبردی و استراتژیک می‌باشد.
سپس رئیس دانشگاه شهید بهشتی تعداد اعضای هیات علمی فارغ‌التحصیل از روسیه را 13 نفر برشمرده و بیان داشت که به طور کلی حدود یک سوم اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی از خارج از کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند که ظرفیت بسیار بالایی برای ارتقای همکاری‌های علمی بین‌المللی است.
وی ایجاد «سامانه جستجوی پژوهشگران» دانشگاه شهید بهشتی را یکی از اقدامات مهم و اساسی صورت گرفته توسط مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی این دانشگاه دانست و از توسعه سامانه مذکور با تایید قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در سطح ملی جهت سهولت شناسایی و برقراری ارتباط با محققین ایرانی در آینده نزدیک سخن گفت. وی همچنین اضافه نمود که یکی دیگر از فعالیت‌های انجام شده توسط این مدیریت، راه اندازی تارنمای همکاری‌های علمی با کشور روسیه، به منظور جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های طرفین با هدف تدوین برنامه راهبردی همکاری بوده است.
دکتر نصیری در انتهای بیانات خود، به تلاش دانشگاه شهید بهشتی به عنوان مرجع ملی همکاری‌های علمی بین‌المللی با روسیه، در هدایت و ساماندهی دانشجویان کشور برای استفاده از بورس دولتی روسیه 21-2020 اشاره، و راهبردها و رویکردهای ارتقای همکاری‌های علمی بین‌المللی با روسیه را تبیین نمود.
شایان ذکر است پس از اتمام صحبت‌های رئیس دانشگاه شهید بهشتی، پروفسور سادوونیچی، رئیس دانشگاه دولتی مسکو و همچنین دکتر نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران به طور جداگانه، ضایعه درگذشت مادر بزرگوار آقای دکتر نصیری را تسلیت گفتند.