تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه شهید بهشتی و موسسه فرهنگی اکو ( ECI)، سه شنبه 18 شهریور ماه منعقد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی با دکتر سرور بختی رئیس موسسه فرهنگی اکو ( ECI) و هیئت همراه دیدار و گفتگو نمود. در این دیدار تفاهم‌نامه‌ای برای گسترش و تعمیق همکاری های مشترک به امضاء طرفین رسید. تفاهم نامه فوق توسط مدیریت همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه تدوین شده است.

در این نشست خانم میرباقری، مدیر روابط بین‌الملل موسسه اکو، خانم نظری نماینده کشور افغانستان در موسسه اکو، آقا شاه منصور شاه‌میرزا کارشناس کشور تاجیکستان در موسسه اکو و دکتر نصرت‌زادگان مدیر حوزه ریاست موسسه اکو، دکتر سرور بختی را همراهی می‌کردند.دکتر رسولی مشاور رئیس دانشگاه و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، دکتر خاتمی رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر سعیدی رئیس دانشکده الهیات و ادیان، دکتر احمدوند معاون پژوهشی دانشکده الهیات و ادیان و دکتر کرمیان مدیر همکاری های علمی و بین المللی در این نشست حضور داشتند.
دکتر نصیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی، ضمن خیر مقدم، با اشاره به ملیت و موطن دکتر سرور بختی رئیس موسسه فرهنگی اکو اظهار داشت: کشور تاجیکستان هم به لحاظ فرهنگ و زبان مشترک و هم در جایگاه یکی از کشورهای دوست و همسایه، برای ما قابل احترام هست و ما مشتاق به ارتباط و تعامل مشترک هستیم.

وی، با اشاره به پیوندهای فرهنگی و تاریخی بین کشورهای فارسی زبان گفت: تقسیم زبان کشورهای تاجیکستان، ایران و افغانستان به سه زبان تاجیکی، فارسی و دری صورت قضیه است، واقعیت امر این است که سرچشمه همه اینها یکی است. نباید از زبان مادری غافل شد؛ ایران، تاجیکستان و افغانستان یکی از حوزه‌های اصلی تمدن عظیم آریایی هستند. امیدوارم بتوانیم در راستای وظایف موسسه اکو، فعالیت های مشترکی به ویژه در حوزه دانشگاه‌ها انجام دهیم. زبان مشترک، کشورها را مانند ریسمان محکمی بهم متصل می‌کند. با معرفی میراث مشترک به جهان و انجام فعالیت های علمی و پژوهشی مشترک می‌توان بر بالندگی و غنای تمدن پرافتخار ایرانی افزود.

دکتر نصیری، با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری تصریح کرد: نظر به رسالت و ماموریت موسسه فرهنگی اکو در پاسداشت میراث فرهنگی غنی و مشترک کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (ECI) و اهمیت و ضرورت تسهیل و تقویت تعاملات اندیشمندان منطقه در حوزه فرهنگ و تمدن و نقش آن در گسترش تعاملات فرهنگی، هنری، رسانه‌ای، دانشگاهی و تحقیقاتی میان کشورهای منطقه اکو، این تفاهم نامه با محوریت فرهنگ و تمدن منطقه اکو بین دانشگاه شهید بهشتی و سازمان اکو امضا می شود؛ به منظور اجرای این تفاهم‌نامه و برنامه‌های آتی، یک کمیته راهبری تشکیل خواهد شد.
دکتر سرور بختی، رئیس موسسه فرهنگی اکو؛ با ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه شهید بهشتی گفت: ده کشور عضو سازمان اکو هستند که همگی پیوندهای مشترکی دارند؛ یکی از وظایف اساسی این سازمان گرامیداشت این میراث گرانبها، گسترش همکاری ها و تقویت پیوندهای بین مردمان این ده کشور است.

رئیس موسسه فرهنگی اکو، جایگاه دانشگاه شهید بهشتی را در سطح ملی و بین المللی، مهم دانست و گفت: دانشگاه شهید بهشتی یکی از دانشگاه‌های معتبر منطقه است و حضور و فعالیت دانشجویان این مرکز علمی در بخش‌ها و حوزه‌های مهم نشان از اعتبار این دانشگاه دارد. برخی از شهروندان کشورهای حوزه سازمان اکو نیز در دانشگاه شهید بهشتی تحصیل کردند که امروز در مناصب و پست‌های مهمی مشغول به فعالیت هستند؛ افتخاری برای ما است که با چنین دانشگاه معتبری همکاری داشته باشیم. ما در سیمای دانشگاه شهید بهشتی دوست با اعتماد را پیدا کردیم. امیدوارم این دوستی ثمره خوبی را به همراه داشته باشد.

دکتر بختی افزود: موسسه فرهنگی اکو، قدمتی در حدود 25 سال دارد و وظایف و اهداف اساسی این سازمان از طریق برگزاری مراسم و رویدادهای فرهنگی و علمی با فراهم آوردن فضای مناسب به هدف دنبال ایجاد تعامل بین هنرمندان، فرهنگیان، عالمان و اندیشمندان کشورهای عضو اکو است. در طی این 25 سال برگزاری نمایشگاه‌ها، کارگاه‌های تخصصی و بزرگداشت‌های مفاخر و مشاهیر و نشر کتاب و مجلات متعدد از جمله فعالیت‌های این سازمان است و مطمئن هستم این فعالیت‌ها سهم بارزی در نزدیکی دولتها و مردمان کشورها عضو موسسه اکو داشته و خواهد داشت.

رئیس موسسه فرهنگی اکو، از امضاء تفاهم نامه همکاری با دانشگاه شهید بهشتی خبر داد و تاکید کرد: امضا سند و تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه شهید بهشتی و سازمان فرهنگی اکو، آغاز همکاری‌ های گسترده و ارزشمند خواهد بود و گام جدیدی را برای گسترش همکاری‌ها خواهیم برداشت. عملی بودن، ویژگی مهم این تفاهم‌نامه است و اولویت همکاری به روشنی در این تفاهم نامه درج شده است.

دکتر بختی، با مطرح نمودن پیشنهاد برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی برای دیپلمات‌های شاغل در ایران با همکاری دانشگاه شهید بهشتی، افزود: برگزاری این دوره آموزشی بسیار پراهمیت است و امیدوارم با اجرا و عملیاتی‌‌سازی آن بتوانیم برای معرفی و رشد زبان فارسی گام مهمی برداریم.

وی افزود: زبان فارسی یکی از زبان های تمدن آفرین بوده و خواهد بود. با بررسی تمام میراث خطی که در 10 کشور عضو اکو باقی مانده است خواهیم دید بسیاری از این آثار ارزشمند به زبان فارسی و یا عربی است، این زبان را باید گرامی بداریم و موجب رشد و بالندگی آن را فراهم آوریم.

دکتر رسولی مشاور رئیس دانشگاه و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، با تاکید بر گسترش همکاری های علمی گفت: دانشگاه شهید بهشتی یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور است در عین حال یک دانشگاه بین‌المللی است و طی سالیان گذشته میزبان شخصیت‌ها و نمایندگان کشورهای مهم از اقصی نقاط دنیا بوده است. رویکرد اصلی دانشگاه شهید بهشتی بر ایجاد، گسترش و ارتقا همکاری بین‌المللی به ویژه با کشورهای منطقه است از این رو همکاری مشترک با موسسه فرهنگی اکو به عنوان یک موسسه مهم در منطقه، در شکل‌گیری ارتباطات و تعاملات منطقه‌ای حائز اهمیت است.

دکتر رسولی، با اعلام آمادگی برای گسترش و تعمیق فعالیت‌ها، به توان و ظرفیت‌های دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد و اشتراکات دیرینه فرهنگی و تاریخی بین ایران و تاجیکستان را فرصت مهمی برای توسعه همکاری های دوجانبه دانست.

در این نشست، تفاهم‌نامه همکاری به امضاء دکتر نصیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی و دکتر سرور بختی رئیس موسسه فرهنگی اکو رسید.