حضوررئیس دانشگاه در دومین اجلاس هم‌اندیشی توسعه همکاری با سازمان‌ها و مجامع علمی بین‌المللی-29 آبان 1402

 

 

 

 

دومین اجلاس هم‌اندیشی توسعه همکاری با سازمان‌ها و مجامع علمی بین‌المللی، دوشنبه 29 آبان‌ماه 1402 به میزبانی دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

دکتر سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در سخنرانی با عنوان «عضویت در سزامی، فرصت‌ها و چالش‌ها» گزارشی از فرآیند عضویت ایران در سزامی ارائه داد و گفت: سزامی یک طرح مشترک با عضویت ایران و 8 دولت منطقه است که در کشور اردن قرار دارد.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی بر ضرورت حضور ایران در طرح سزامی تاکید کرد و با اشاره به چالش‌های پیش‌رو اظهار داشت: حضور در سزامی یک فرصت مغتنم در منطقه است. باید بیش از پیش از این فرصت بهره گرفت.
دکتر حدادی اصل، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با بیان اینکه از دانشگاه‌ها درخواست می‌کنیم در نحوه استفاده از فرصت‌های عضویت در سازمان به ما راهکار بدهند، تصریح کرد: هدف ما در وزارت علوم این است که دانشگاه‌ها بتوانند از سازمان‌های بخش بین‌الملل که عضو آن هستیم، استفاده کنند. مثلاً وزارت علوم چندین سال است که عضو یونسکو شده اما نتوانستیم راه را هموار کنیم تا این مراکز استفاده مطلوب از این شرایط می‌کردند.
رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم ادامه داد: قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم این اجازه را به دانشگاه‌ها می‌دهد که خودشان بتوانند با سازمان‌های بین‌المللی همکاری داشته باشند. در واقع قانون عنوان می‌کند دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌توانند با تصویب هیأت امنا و تأیید وزیر ذی ربط، روابط علمی، تحقیقاتی و پژوهشی با سازمان‌های ذی ربط و مشابه خارجی ارتباط بگیرند و یا به عضویت سازمان‌های مذکور دربیایند و حق عضویت در این مراکز نیز با تصویب هیأت امنا قابل پرداخت است.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل به اهمیت همکاری‌های چند جانبه در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و اظهار کرد: در حال حاضر دشمن کاری کرده است که ما را به انزوا بکشاند. این در حالی است در دوره قبل دانشگاه‌های عراق برای بازدید به کشور ما آمدند بلافاصله پس از آن چندین کشور دور یا نزدیک نیز این درخواست را داشتند که به کشور ما بیایند.