دوره دانش افزایی برای هیئت دانشگاه علم و صنعت اوفا روسیه در دانشگاه شهید بهشتی اجرا شد

هیئتی از دانشگاه علم و صنعت اوفا جمهوری باشکرستان روسیه از 24 آبان تا 7 آذرماه 1402 در دوره دانش‌افزایی دانشگاه شهید بهشتی شرکت کردند.

براساس اعلام مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی؛ این هیئت متشکل از 9 نفر از  استادان و مربیان دانشگاه علم و صنعت اوفا جمهوری باشکرستان روسیه در رشته‌های زبان‌شناسی، حقوق، جامعه‌شناسی، علوم‌سیاسی و مهندسی بودند که در مدت دو هفته برای شرکت در دوره دانش‌افزایی در قالب سند همکاری مشترک بین دو دانشگاه (طرح علمی – پژوهشی) در ایران حضور یافتند.

این هیئت در این مدت در کارگاه‌های روش تحقیق در زبان‌شناسی، فلسفه حقوق، علوم سیاسی، علوم مهندسی و علوم اجتماعی زیر نظر استادان دانشکده‌های ادبیات و علوم‌انسانی، اقتصاد و علوم سیاسی و  حقوق شرکت کردند و در نشست‌ها و دیدارهای تخصصی با استادان دانشگاه حضور یافتند. هیئت مذکور همچنین از کتابخانه مرکزی دانشگاه، کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی و کلینیک تخصصی  پژوهشکده خانواده بازدید کردند.

 

هیئت روسی یکشنبه 5 آذر با دکتر سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی دیدار کردند. رئیس دانشگاه با ابراز خرسندی از برگزاری این دوره دانش افزایی گفت: اعزام استاد و دانشجو و تبادلات علمی و پژوهشی و فرهنگی بین دو کشور ضروری است.

وی بر لزوم همکاری های در تمامی حوزه‌های دانشی تاکید کرد و افزود: آمادگی کامل داریم علاوه بر حوزه علوم انسانی در حوزه فنی و مهندسی هم بتوانیم با دانشگاه اوفا همکاری مشترک داشته باشیم.

دکتر آقامیری همچنین از رئیس دانشگاه علم و صنعت اوفا برای بازدید از دانشگاه شهید بهشتی دعوت  به‌عمل آورد و از امکان برگزاری دوره آموزشی برای ده نفر از استادان و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت اوفا در حوزه‌هایی چون محیط‌زیست در اردیبهشت‌ماه سال آینده در تهران و  زیراب مازندران خبر داد.

رئیس دانشگاه، هیئت روسی را برای سفر به شهرهای مختلف ایران با هدف آشنایی با فرهنگ‌ و آداب و روسم اقوام ایران  ترغیب و تاکید کرد: مردم ایران بسیار مهمان‌نواز و مهمان‌دوست هستند. پیشنهاد می کنم در مدت حضور در ایران از شهرهای زیبایی چون یزد، شیراز و تبریز و مشهد دیدن کنید. این سفرها به ویژه برای متخصصان علوم انسانی بسیار مفید خواهد بود.

برگزاری نشست تخصیی با موضوع تحلیل مسائل سیاسی و روابط بین‌الملل روسیه

سمینار تخصصی “سیاست و حکمرانی در فدراسیون روسیه” یک‌شنبه، ۵ آذرماه با حضور استادان دانشگاه اوفا  به میزبانی انجمن علمی روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

دکتر اِلویرا یامالووا، استادیار گروه علوم سیاسی و معاون دانشگاه اوفا؛ دکتر مارسل توراکایِف، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه اوفا؛ دکتر ادوراد کمال‌الدینوف، استادیار گروه حقوق دانشگاه اوفا و دکتر علیرضا نوری،استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی سخنرانان این نشست بودند.

در این نشست، دانشجویان و سخنرانان برنامه به سه زبان انگلیسی، روسی و فارسی به گفت‌وگو پرداختند. مسائل سیاسی روسیه و روابط بین‌الملل از جمله حمله روسیه به اوکراین و دخالت‌های غرب و آمریکا در منطقه شرق اروپا و سیاست همسایگی روسیه در قبال ایران و همسایگان شمالی از موضوعاتی بود که در ابتدای این نشست بحث و تبادل نظر شد؛ در ادامه مخاطبان با ساختار فدراسیون روسیه آشنا شدند.

مهم‌ترین ویژگی این برنامه سنت‌شکنی در اجرای سمینارها و متکلم‌ وحده بودن سخنرانان بود که با مشارکت بی‌نظیر علاقه‌مندان به صورت بحث و تبادلی دوستانه شکل گرفت.

استادان و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت اوفا در زمان حضور در ایران از برخی مکان‌ها و مراکز شهر تهران چون بنیاد ایرانشناسی و موزه ملک، برج میلاد، بازار تجریش و امام‌زاده صالح، بام تهران، ایران مال و همچنین جزیره قشم و شهر اصفهان بازدید کردند.

 

 

https://news.sbu.ac.ir/fa/w/ufa-state-aviation-technical-university?redirect=%2F%3FportletResource%3Dcom_liferay_journal_web_portlet_JournalPortletگزارش تصویری از دیدار هیئت دانشگاه اوفا روسیه- 5آذر 1402