رئیس دانشگاه: گسترش سطح همکاری‌های بین‌المللی ماموریت مهم دانشگاه است

دکتر سعداله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی با دکتر محمد ولی روزبهان، مدیر عامل منطقه آزاد انزلی شنبه 14 تیر 1399 دیدار و گفتگو نمود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این جلسه که با حضور برخی از اعضای هیئت رئیسه دانشگاه شهید بهشتی و همچنین هیئت همراه دکتر روزبهان برگزار شد طرفین در مورد نحوه اجرای توافق‌نامه منعقد شده در مرداد ماه سال گذشته و همچنین تشکیل کارگروه تخصصی به توافق رسیدند.

در ابتدای این جلسه دکتر نصیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی ضمن خوشامدگویی، گفت: همکاری ها و فعالیتهای بین المللی برای جمهوری اسلامی در دوران کنونی بسیار حائز اهمیت است، مقام معظم رهبری از حدود سه سال پیش به این موضوع ورود نمودند و وزارت علوم هم یکی از اعضای کارگروه تدوین استراتژی فعالیتهای بین‌المللی است.

رئیس دانشگاه در ادامه اضافه کرد:  وزارت علوم بر فعالیتهای بین‌المللی در دانشگاه ها تاکید خاص دارد و این بحث از سال 1392 و در دولت جدید، جدی تر پیگیری شده است و وزاری مختلف در این دولت همواره در برنامه‌های پیشنهادی خود به مجلس تاکید خاصی بر روی ماموریت‌ها و فعالیت‌های بین المللی در دانشگاه‌ها داشته اند.

وی، در ادامه تصریح کرد: دانشگاه شهید بهشتی گسترش سطح همکاریهای بین‌المللی را به عنوان ماموریت مهم تعریف نموده است و در همین راستا در مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه دو برنامه دوساله و پنج ساله برای این منظور تدوین شده است. از طرفی دانشگاه شهید بهشتی مرجع ملی همکاری های بین‌المللی با کشور روسیه و بلاروس است و منطقه آزاد انزلی یکی از مهمترین مناطق آزاد کشور است که می تواند دروازه مهمی برای ارتباط با اروپای شرقی، آسیای جنوب شرقی، آسیای جنوب غربی و آسیای شمالی و شرق دور (چین) باشد که در این ایام بیشترین سطح از همکاری های دیپلماسی علمی و سیاسی کشور ما با کشورهای این مناطق است.

رئیس دانشگاه، با اشاره به برگزاری پنجمین نشست مدیران و معاونان امور بین الملل کل دانشگاه ها در هفته های اخیر در دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: دانشگاه شهید بهشتی زمینه‌ساز تعاملات سازنده‌ای در حوزه روسیه بوده و در همین راستا در دانشگاه دفتری به عنوان “رازی – لومونوسوف” افتتاح شده که دریچه ارتباطی بین جمهوری اسلامی و روسیه است. در واقع دانشگاه شهید بهشتی، قوی‌ترین حلقه ارتباط علمی جمهوری اسلامی با کشورروسیه است و بندر انزلی برای ما از این منظر اهمیت دارد.

پس از سخنان دکتر نصیری، دکتر محمد ولی روزبهان، مدیر عامل منطقه آزاد انزلی، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه  گفت:  ما در حال حاضر هفت منطقه آزاد تجاری در کشور داریم که سه منطقه در بخش شمالی کشور و چهار منطقه هم در بخش جنوبی کشور قرار دارند. منطقه آزاد انزلی از شرایط و ویژگی های خاصی برخوردار است که مهمترین آن، اقلیم بندر انزلی و قرار گرفتن در ساحل امن و آرام دریای خزر است که پل ارتباطی جمهوری اسلامی با دو کشور مهم و استراتژیک است، که هردو عضو شورای امنیت هم هستند. ما در این زمینه ما در حال فعالسازی دو کوریدور شمال به جنوب  و شرق به غرب در دریای خزر هستیم.

دکتر روزبهان، همچنین چهارفصل بودن منطقه انزلی را از ویژگی ها دیگر این منطقه برشمرد و آن را عامل موثری در ایجاد ظرفیت‌های گردشگری در منطقه دانست و افزود:  ویژگی دیگر منطقه آزاد انزلی، فاصله کم تا پایتخت و قطب سیاسی و جمعیتی ایران است؛ قرار گرفتن منطقه در ربع یک چهارمی شمال غرب و دسترسی به جاده های مواصلاتی مهم از دیگر ویژگی های این منطقه است.

دکتر روزبهان، در پایان سخنانشان بر اهمیت شکل گیری یک دانشگاه بین المللی در منطقه آزاد انزلی بر پایه نیازسنجی و حل مشکلات منطقه‌ای و کشوری تاکید کرد و ابراز امیدواری نمود، بتوان از توان و ظرفیت‌های موجود در دانشگاه شهید بهشتی به عنوان دانشگاه مرجع و یکی از دانشگاه¬های خوش نام کشور،در اجرای توافق نامه منعقد شده استفاده مناسب برد.

لازم به ذکر است در پایان این نشست، ایجاد کارگروه اجرای تفاهم نامه همکاری دو جانبه با حضور معاونان و مشاوران دو طرف به منظور تعیین سازوکارهای عملیاتی سازی تفاهم نامه مذکور بررسی شد و برپایی رشته‌های کاربردی مورد نیاز بازار کار داخلی و خارجی و ایجاد دانشگاه نسل سوم در منطقه آزاد انزلی به عنوان پایلوت ملی به تصویب رسید.