ارائه گزارش رئیس دانشگاه شهید بهشتی در یازدهمین نشست (مجازی) روسا، معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‎ها، مراکز آموزش عالی، پژوهش و فناوری کشور با حضور مقام عالی وزارت عتف

یازدهمین نشست روسا، معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‎ها، مراکز آموزش عالی، پژوهش و فناوری کشور، با حضور رئیس دانشگاه و مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی به صورت مجازی برگزار شد.


به گزارش مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی، در این نشست که از ساعت 8:30 تا 13:00 روز 6 آبان ماه 1399 و در چهار بخش کلی برگزار گردید، دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در بخش نخست نشست با موضوع «عملکرد همکاری‌های علمی بین‌المللی در دوران کرونا»، به ارائه گزارش فعالیت‌های دانشگاه شهید بهشتی پرداخت.

وی اقدام در جهت ارتقای جایگاه بین‌المللی و رفع چالش‌های بین‌المللی و اقدامات دانشگاه در همکاری‌های علمی بین‌المللی با کشورهای روسیه و قزاقستان و ارتباط موثر با وزارت علوم را از مهم‌ترین فعالیت‌های دانشگاه شهید بهشتی در دوران کرونا دانست.

دکتر نصیری قیداری در مورد اقدامات انجام شده در جهت ارتقای جایگاه بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: عقد تفاهم‌نامه با موسسه فرهنگی اکو جهت آموزش زبان فارسی به دیپلمات‌های سفارتخانه‌ها، همکاری در تولید محتوای مجلات اکو به زبان‌های انگلیسی، روسی و فارسی، همکاری در توسعه ادبیات کودک و مشارکت در کارگاه‌های مجازی بازخوانی نسخ خطی و تمدید کرسی حقوق بشر و دموکراسی یونسکو در این دانشگاه به مدت چهار سال، از جمله فعالیت‌های انجام شده جهت ارتقای جایگاه دانشگاه می‌باشند.

اجرای دوره‌های فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری  به صورت مجازی

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: از اقدامات مهم این دانشگاه در حوزه امور بین‌الملل در دوران کرونا ایجاد قراردادهای جدید برای صدور مدرک مشترک joint degree و مدرک دوگانه با دانشگاه‌های کشورهای بلژیک، فرانسه، آلمان و سوئد و توافق با طرح‌های خارجی به منظور اجرای دوره‌های فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری به صورت مجازی و معرفی استادان زبان و ادبیات فارسی جهت آموزش مجازی در دانشگاه شانگهای چین بوده است.

دکتر نصیری قیداری به راه‌اندازی شعبه مرکز کنفوسیوس در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد و افزود: همکاری بین پردیس بین‌الملل دانشگاه شیراز و گروه زبان چینی دانشگاه شهید بهشتی به منظور تدریس زبان چینی توسط اساتید اعزامی از دانشگاه شهید بهشتی نیز از اقدامات این دانشگاه به شمار می‌رود.

رفع چالش‌ها و موانع بین‌المللی به دست دانشگاهیان

وی درخصوص رفع چالش‌ها و موانع بین‌المللی گفت: تلاش در جهت خروج نام این دانشگاه از لیست تحریم‌های ظالمانه اتحادیه اروپا از طریق ارسال نامه اعتراض به آن اتحادیه و ارسال ۶۷ نامه به دانشگاه‌های بین‌المللی طرف تفاهم با دانشگاه شهید بهشتی و ارتباط تنگاتنگ با رایزنان علمی کشور و پیگیری تخصیص ردیف بودجه جداگانه به دانشگاه به منظور جبران خسارت ناشی از تحریم‌ها از اقدامات این دانشگاه جهت رفع موانع بین‌المللی بوده است.

دکتر نصیری قیداری در ادامه خاطر نشان کرد: برقراری آزمون بین‌المللی زبان روسی در قالب برنامه پادفک با مرجعیت دانشگاه شهید بهشتی و همکاری رایزن ایران در روسیه و تقویت فعالیت دفتر لومونوسف-رازی در این دانشگاه جهت توسعه همکاری‌های علمی با روسیه، افزایش سهم دانشجویان ایرانی در استفاده از بورس دولتی کشور روسیه و تلاش برای راه‌اندازی کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در حوزه روسیه، بلاروس و آسیای میانه و راه اندازی سامانه جامع معرفی پژوهشگران ایرانی به منظور مشارکت فعال‌تر در شبکه دانایی جهانی از دیگر اقدامات بوده است.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی درخصوص خوشه‌های پژوهشی مبارزه با کرونا عنوان کرد: خوشه‌های زیست، علمی، فناوری، تجهیزات کرونا، مسائل حقوقی، اجتماعی، اقتصادی و دینی و اخلاقی شش خوشه مبارزه با کرونا در دانشگاه شهید بهشتی را تشکیل می‌دهند.


در ادامه این نشست دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی سخنانی بیان داشت: «حضور قوی در فضای بین‌الملل نشان از توانمندی‌های سیستم آموزش عالی کشور است». وی در این نشست با اشاره به اینکه در چند سال اخیر فعالیت‌های خوبی در زمینه توسعه ارتباطات بین‌المللی داشته‌ایم و باید به این موضوع به عنوان یک سرمایه توجه شود، اظهار داشت: توسعه آموزش عالی در سطح بین‌المللی نشان از توانمندی مجموعه‌های علمی کشور است و در شرایط کنونی با توجه به شیوع ویروس کرونا در دنیا، برای همه کشورها یک جهش و انتقال از زمان حاضر به زمان جلوتر اتفاق افتاده است که هر کشوری با توجه به مختصات خود از این جهش بهره‌مند شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در پایان با بیان اینکه اگر تدابیر لازم را برای توسعه بین‌المللی آموزش عالی داشته باشیم، دستاوردهای ارزشمندی حاصل خواهد شد، خاطرنشان کرد: لوازم و اسباب فعالیت در شرایط فعلی نیز باید فراهم شود و ضوابط و آئین‌نامه‌های لازم با پیشنهادهای کمک‌کننده مراکز دانشگاهی برای هماهنگی بیشتر تدوین و مجوزهای لازم نیز پیگیری و اخذ شود.


پس از سخنرانی مقام عالی وزارت، نشست در سه بخش دیگر تحت عناوین «جذب دانشجویان و نخبگان بین‌المللی در دوران کرونا»، «پروژه‌های مشترک تحقیقاتی در دوران کرونا» و «همکاری‌های ایران و چین» ادامه یافت و علاوه بر ارائه گزارش دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، دکتر صدیقی؛ معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان، دکتر رحیمی؛ معاون پژوهش و فناوری وزارت عتف و دکتر سالار آملی؛ قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل نیز به ارائه مطالبی در مباحث مرتبط پرداختند.