نشست مشترک هیئت نمایندگان بلندپایه دانشگاه‌های چین برگزار شد

هیئتی از نمایندگان بلندپایه دانشگاه‌های چین با دکتر آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی دیدار و در خصوص  راه‌های توسعه همکاری علمی بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این دیدار که به‌صورت مشترک توسط دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی و مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی، دوشنبه چهارم دی‌ماه 1402 برگزار شد در راستای برنامه‌ها و راهبردهای دانشگاه برای توسعه همکاری با دانشگاه‌های چین و همچنین توافق اخیر با وزارت امور خارجه با هدف تبادل‌نظر و بررسی راه‌های توسعه همکاری علمی و دانشگاهی برگزار شد.

دکتر سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه ضمن عرض خیرمقدم با اعلام آمادگی برای انجام فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی مشترک و بهره‌گیری از توانایی‌ها و ظرفیت‌ها در انستیتو مردمی چین و سایر بخش‌ها، اظهار داشت: دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یکی از دانشگاه‌های جامع و بزرگ در جمهوری اسلامی مسئولیت تولید فناوری هم در حوزه سخت‌افزاری و هم نرم افزاری را برعهده دارد.

رئیس دانشگاه ادامه داد: فناوری و آگاهی که مردم جهان پیدا کردند بسیار تاثیرگذار است. فناوری زمینه ارتباط  بین مردم را بسیار بالا برد، مردم به راحتی از حال هم و همچنین از اتفاقات و رخدادها در اقصی نقاط دنیا مطلع می‌شوند؛ این فناوری باعث آگاهی شد که می‌تواند همه چیز را دگرگون نماید.

دکتر آقامیری با اشاره به جایگاه و نقش دانشگاه‌ها در تغییر دنیا تصریح کرد: دانشگاه‌ها، مبداء خلق فناوری هستند و ارتباط ما با مراکز و انستیتوهای علمی می‌تواند به تغییر جهان کمک کند. فناوری در حوزه‌های نرم افزاری و حرکت‌هایی برای بهره‌گیری از توان علوم‌انسانی بسیار کمک کننده است.

رئیس دانشگاه بر انجام همکاری‌های علمی و تحقیقاتی مشترک تاکید کرد و افزود: باور داریم دیگر نگاه تک قطبی و دوقطبی در جهان معنی ندارد بلکه هر کشوری که به قدرت علم باور دارد و در این راه تلاش می‌کند، خودش یک قطب و قدرت است. با این منطق؛ آغوش ما بر روی همه کسانی که بتوانند در این مسیر با ما همکاری کنند، باز است و آماده هستیم به عنوان مهد علم، با همه محققان جهان به جر اسرائیل و ایادی کودک‌کش آن همکاری کنیم.

لی جیه، معاون موسسه امور خارجی خلق چین به نمایندگی از هیات چینی با ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: مطرح شدن همکاری مشترک در چهارچوب بریکس BRICS و سازمان همکاری شانگهای، ایده‌های عالی هستند و به آنها توجه جدی خواهیم داشت و پس از بازگشت به چین، پیام‌های لازم را به مقامات و نهادهای مرتبط ابلاغ خواهیم کرد.

لی جیه با بررسی زمینه‌های همکاری مشترک بین محققان دو کشور خاطرنشان شد: ما اکنون کشوری هستیم که نسل سوم ژنراتورهای نیروگاه‌های هسته‌ای را راه‌اندازی کرده‌ایم و مقدار کل انرژی هسته‌ای تولیدی ما به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. تصور می‌کنم نیروگاه‌های در دست ساخت در چین بیش از 50 درصد از کل نیروگاه‌های جهان را به خود اختصاص می‌دهند و مطمئناً یکی از راهبردهای فوق‌العاده چین این است که در راستای ابتکارات مرتبط با تغییرات اقلیمی فعالیت کند. ما می‌دانیم که کشور در حال توسعه‌ای مانند چین می‌تواند در زمینه تغییرات اقلیمی واقعا مؤثر باشد.

لی جیه به فعالیت‌های علمی و فناورانه چین در زمینه توسعه فناوری‌های نوین اشاره کرد و با برشمردن زمینه‌های همکاری مشترک، گفت: خودروهای برقی یکی از حوزه‌هایی است که می‌توانیم درباره آن به طور تخصصی با همکاران شما صحبت کنیم. دیروز یکی از همکاران شما که در نشست اندیشکده چین و ایران حضور داشت به موضوع بسیار مهمی اشاره کرد. وی این پرسش را مطرح کرد که چگونه ایران می‌تواند بخشی از زنجیره ارزش چین باشد؟ یکی از همکاران ما ایده توسعه برق آبی را مطرح می‌کند؛ البته این موضوع قطعاً موضوعی فنی و سیاستی است. ما در زمینه توسعه نیروگاه‌های آبی بسیار قوی هستیم و البته متخصصان دیگر به طور گسترده درباره مشارکت ایران در زنجیره ارزش انرژی سبز و تأسیسات سبز توسعه یافته مانند خودروهای برقی صحبت کردند. ما در این زمینه بهترین فناوری‌ها را در اختیار داریم و بزرگترین تولید کننده و صادرکننده خودروهای برقی در سراسر جهان هستیم و البته چین بزرگترین بازار فروش خودروهای برقی را در اختیار دارد. این مسئله چشم انداز تولید آتی خودروها را ترسیم می‌کند. ایران از مزایای فراوان عرضه نفت برخوردار است. البته در بلندمدت باید به سمت انرژی‌های سبز برویم. این مسئله چگونه می‌تواند در برنامه توسعه 25 ساله بگنجد؟ اندیشمندان ما برای گفتگوهای بیشتر با اندیشمندان شما باز خواهند گشت.

لی جیه ادامه داد: همچنین درباره نقش آموزش در فرایند توسعه ملی و فرایند توسعه اقتصادی-اجتماعی یک کشور با جناب آقای دکتر آقامیری کاملا موافق هستم. این یک فلسفه است و چین در سال‌های گذشته برای اولویت بخشیدن به توسعه آموزش کشور اقداماتی را انجام داده است. برای چین سرمایه‌گذاری بزرگ در آموزش بسیار سودمند است. به این ترتیب، سالانه بیش از 10 میلیون دانش‌آموخته در مقاطع دبیرستان، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری داریم که 60 درصد آنها در رشته‌های علم و فناوری و علوم طبیعی تحصیل کرده‌اند. بنابراین، کشوری هستیم که بیشترین تعداد مهندس، اعم از اجتماعی، پزشکی یا علوم را داریم. این حوزه‌ای است که بنده توصیه می‌کنم همکاران محترم شما با همتایان چینی خود درباره آن گفت وگو کنند.

وی ضمن اعلام آمادگی برای انجام فعالیت‌های مشترک افزود: می‌خواهم در اینجا حسن نیت خود را برای برقراری رابطه همکاری با دانشگاه شهید بهشتی رسما اعلام نمایم. ما اندیشکده و همچنین نهادی در زمینه همکاری‌های دیپلماتیک بین‌المللی هستیم. ما یک مؤسسه دیپلماسی معتبر در چین هستیم که درست بعد از چین جدید تأسیس شده است و قدمتی بالای 75 ساله داریم و با تعداد بسیاری از دانشگاه‌ها و البته اندیشکده‌ها در سراسر جهان مشارکت داریم. ما سالانه با بیش از 20 کشور، نشست‌هایی را در خصوص مکانیسم‌ها برگزار می‌کنیم و با بیش از 120 کشور در جهان تبادلات حرفه‌ای داریم. بنابراین، این پیشنهاد، یک پیشنهاد صمیمانه است.

لی جیه با دعوت از رئیس دانشگاه برای سفر به چین و دیدار از موسسه مطالعات بین‌المللی خلق چین گفت: می‌خواهم از طرف آقای وانگ چائو، رئیس موسسه از هیئتی از دانشگاه شما برای بازدید از چین دعوت نمایم. آقای وانگ چائو، قبل از تصدی ریاست مؤسسه، معاون وزیر امور خارجه و همچنین معاون وزیر بازرگانی چین بوده است. ایشان اکنون نایب رئیس کمیته روابط خارجی و عضو کنگره خلق چین نیز هستند. بنابراین ما نه تنها یک سازمان غیر دولتی هستیم، بلکه وابستگی رسمی بسیار قوی نیز داریم.

گفتتی است، در این نشست که با همکاری دانشکده اقتصاد و علوم‌سیاسی و مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه برگزار شد، برخی از روسا و اعضای هیئت علمی دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه در حوزه‌های دانشی مرتبط با علوم اجتـماعی، علوم سیـاسی و روابـط بین‌الملل حضور داشتند.

گزارش تصویری از حضور هیئتی از نمایندگان بلندپایه دانشگاه های چین در دانشگاه شهید بهشتیhttps://news.sbu.ac.ir/fa/w/china-sbu?redirect=%2Ffa%2Fhome%3FrefererPlid%3D13528